Met elektrische aandrijving inspelen op klantbehoefte

Wat zijn de belangrijkste uitdagingen bij elektrificatie? In gesprek met Ruben Hus, Sales Engineer bij VARIODRIVE, kijken we naar de snel bewegende markt van e-mobility. Ruben maakte in 2020 de overstap van diesel- naar elektromotoren en heeft een interessante kijk op de uitdagingen van machinebouwers. Hij vertelt daarnaast over het belang van een optimale componentenselectie en de kansen die elektrificatie biedt voor machinebouwers.

“Veel machinebouwers zijn nu hun eerste ervaring op aan het doen met het elektrificeren van machines. De verbrandingsmotor eruit en de elektromotor erin, waarbij de bestaande architectuur zoveel mogelijk behouden blijft. Een begrijpelijke keuze. Zo kunnen ze goed zien waar ze nu staan en is een logische keuze. Hierdoor maken ze een efficiëntie slag, maar niet de meest optimale slag. Met een elektrische aandrijving kan je namelijk nog beter inspelen op de behoeften van de eindgebruiker.” – Ruben Hus, Sales Engineer e-mobility bij VARIODRIVE.

Van diesel naar elektromotor

Ruben ging van LTS, naar MTS en tot slot HTS Automotive. Niet gek dat hij vervolgens bij bedrijven werkte die industriële dieselmotoren verkochten. Hij begon met motoren tot 100kw en maakte later de stap naar een leverancier van motoren tot 620kw. In totaal werkte hij ruim 13 jaar voor deze bedrijven tot hij zichzelf in 2020 een belangrijke vraag stelde: moet ik in deze branche blijven werken?

“Na 13 jaar stelde ik mijzelf de vraag: “Hoe toekomstbestendig is mijn baan in deze markt?” Want als je in de dieseltechniek werkt ben je natuurlijk ook niet blind. Ik zag op beurzen de vernieuwingen voorbij komen en tegelijkertijd werden de emissie eisen steeds sterker. Ik concludeerde dat aandrijftechniek in deze vorm niet de toekomst is. Maar wat dan wel?

Elektrische aandrijving heeft een enorme voorsprong ten opzichte van andere duurzame bronnen zoals bijvoorbeeld waterstof. Subsidieregelingen, infrastructuur maar ook de bekendheid ervan onder een breed publiek dragen daaraan bij. In 2020 besloot ik dus om mij om te scholen naar elektromotor specialist en bij VARIODRIVE aan de slag te gaan als Sales Engineer. Zoals je weet kwam daarna Covid om de hoek kijken maar ondanks dat ben ik daar door VARIODRIVE en haar leveranciers heel goed in ondersteund. Ik heb in een rap tempo de technologie, markt en branche leren kennen en inmiddels zit ik, 3 jaar later, uitstekend op mijn plek. En mijn kennis van dieseltechniek en toepassingen komt mij nog altijd heel goed van pas.”

Dé uitdaging bij elektrificatie

“De belangrijkste uitdaging bij de overstap naar elektrische aandrijving? De componentenselectie is complexer geworden. Voorheen koos je een diesel motor, nu moet je een volledige aandrijving inclusief accu selecteren die als eerste investering ook nog eens een stuk duurder is. Als je daar geen ervaring mee hebt is dat best een uitdaging, want het zijn niet alleen de technische eisen maar ook het gebruik die invloed hebben op de componentenselectie.

De kernvraag is: Wat is het huidige gebruiksprofiel van de bediener en voldoet dit nog steeds? Draait een applicatie meerdere uren vol continu of heeft deze juist een intermitterende vermogensvraag voor een korte periode. In het eerste geval heb je waarschijnlijk een veel grotere (en zwaardere) batterij nodig, en een elektromotor die deze extra vraag aan kan. Waar je eerst gewoon diesel bij kon tanken moet je nu nadenken over opladen. En dat is nog maar één voorbeeld van de vragen waar machinebouwers voor staan, want je kunt niet één oplossing ontwikkeling die in beide gevallen efficiënt is.

Maar dat heeft ook een positieve keerzijde: machinebouwers kunnen hun applicaties steeds meer toespitsen op de behoefte van de eindgebruiker. De optimale componentenselectie, toegespitst op de behoeftes van de eindgebruiker, kan leiden tot toepassingen die over de levensduur van de machine economisch aantrekkelijker zijn én fijner om mee te werken!”

Componentenselectie

VARIODRIVE, en specifiek Ruben, werkt voor en met machinebouwers die midden in deze transitie zitten. Onze ervaring met uiteenlopende toepassingen, kennis van componenten en uitzonderlijke toegang tot de belangrijkste fabrikanten maakt ons een uitstekende sparringpartner. Samen met de engineers van onze opdrachtgever zetten we snel de eerste stappen en zorgen we ervoor dat jullie snel de mogelijkheden die elektrificatie biedt kunnen omarmen. De eerste stap is natuurlijk een gesprek , wij gaan daarin graag technisch de diepte in.

 

Passie voor elektrisch aandrijven

“Het mooie en leuke aan elektrisch aandrijven is dat je zoveel informatie direct kan zien, meten en weten. En die informatie kan worden opgeslagen en via een cloud verbinding direct te zien voor de klant. Dit staat nu nog maar in de kinderschoenen maar ik verwacht dat dit grote kansen gaat bieden. Bijvoorbeeld in combinatie met autonomie, daar zie ik enorm veel mogelijkheden.

Daarnaast is het stuk hydrauliek natuurlijk erg interessant. Onze partner Parker heeft op dit gebied een marktleidende oplossing en timmert hard aan de weg, bijvoorbeeld op het gebied van elektrificatie van zowel de werk- als tractiefunctie van zwaar materieel in bijvoorbeeld de bouw. Ook hierin is zeker nog een efficiëntie slag te maken.”

 

Over 5 jaar

Waar staan Ruben en VARIODRIVE over 5 jaar? Daar hoeft Ruben niet lang over na te denken:
“Ik kijk ernaar uit om voor een diverse klantgroep te werken. Aan de ene kant klanten waarmee we samen het pad van proto naar serieproductie bewandelen, aan de andere klant opdrachtgevers die juist one-off applicaties ontwikkelen. Op het gebied van efficiëntie, maar ook op integratie en connectivity. Dat maakt namelijk dat wij, het team van VARIODRIVE, al haar ervaring en expertise in kan zetten. Die diversiteit maakt dat wij elke klant precies de aandacht kunnen geven die ze nodig hebben. Dan zijn wij op ons best.”

Meer weten over een samenwerking met VARIODRIVE en onze ervaring met e-mobility applicaties? Neem dan contact op met Ruben Hus via rhus@variodrive.nl of +31(0)186-636286.

Meld je aan voor de nieuwsbrief