R+W SK2 Koppelingsbegrenzer gekozen voor TU Delft’s Hydro Motion Team
Waarom hebben we gekozen voor de SK2 koppelingsbegrenzer van R+W voor het Hydro Motion team van TU Delft? Een verzoek van het studententeam bood een perfecte gelegenheid om in te zoomen op het uitzonderlijke programma van R+W en hun kenmerkende producten te bespreken. In dit artikel spreken we daarom met Daan Loendersloot, International Sales bij R+W Antriebselemente, over hun hoogwaardige balgkoppelingen en koppelingsbegrenzer, evenals hun intelligente koppelingen. Wat bijzonder opvalt aan dit Duitse bedrijf is hun toewijding aan kwaliteit en de unieke mogelijkheid om zelfs bestellingen voor één enkel stuk aan te passen.
TU Delft Hydro Motion
Het TU Delft Hydro Motion team 2024 bestaat uit 23 ambitieuze studenten die de grenzen van technologie willen verleggen om een systemische verandering richting duurzaamheid te bewerkstelligen, met een focus op de maritieme en energie-industrieën. In één jaar tijd ontwerpen, produceren, testen en varen ze met een op waterstof aangedreven draagvleugelboot. Het team bestaat uit studenten met een breed scala aan achtergronden, variërend van lucht- en ruimtevaarttechniek tot informatica en zelfs technologie, beleid en management. De waterstofboot van dit jaar zal de eerste draagvleugelboot ooit zijn die de Noordzee oversteekt van Nederland naar het Verenigd Koninkrijk. Het doel is om de wereld de mogelijkheden van waterstof als groene brandstof voor zeewaardige schepen te tonen.
“Het TU Delft Hydromotion Team benaderde ons op zoek naar een koppelingsbegrenzer. We brachten dit verzoek onmiddellijk onder de aandacht van VARIODRIVE, onze distributeur in Nederland gedurende de afgelopen 25 jaar, vanwege hun uitgebreide expertise en vermogen om de beste oplossing voor de behoeften van het studententeam te identificeren. Na zorgvuldige overweging bleek dat de SK2 150 Nm koppeling de ideale keuze was om de technische uitdaging van het team aan te pakken.”
Over de R+W SK2 koppelingsbegrenzer
Het SK2 model van R+W onderscheidt zich als een spelingsvrije, TUV-gecertificeerde koppelingsbegrenzer uitgerust met een klembus en balgkoppeling. Het beschikt over een uniek veiligheidssysteem dat werkt op het veerbelaste kogeldrukprincipe. Wanneer het ontkoppelingskoppel is bereikt, wat in het geval van het Hydro Motion team in de fabriek is ingesteld op 110 Nm, zal de koppeling mechanisch ontkoppelen binnen 3-5 milliseconden en schade aan andere onderdelen van de aandrijflijn voorkomen.
R+W koppelingsbegrenzers excelleren in precisie en garanderen ontkoppeling binnen een smalle marge van minder dan 3% van het in de fabriek ingestelde koppel, wat ongeëvenaarde nauwkeurigheid biedt vergeleken met de marge (tot 20%) die concurrenten bieden. Bovendien zijn de modellen van R+W ontworpen voor duurzaamheid en efficiëntie, wat de noodzaak voor vervangingsonderdelen en onderhoud na installatie elimineert, en zo een naadloze en betrouwbare oplossing biedt voor veeleisende toepassingen.
“In de praktijk past R+W ongeveer 40% van zijn koppelingen aan om te voldoen aan specifieke klantvereisten. Klanten werken nauw samen met VARIODRIVE om de exacte specificaties van de koppeling te bepalen die het beste aansluiten bij hun toepassingsbehoeften. Deze specifieke specificaties worden vervolgens nauwkeurig vervaardigd door ons deskundige team in de fabriek, of het nu voor één enkele eenheid is of meer, en worden binnen een termijn van 10 – 12 weken geleverd. Interessant genoeg was voor het Hydromotion team een op maat gemaakte oplossing niet nodig. Onze standaard SK2 150 Nm koppelingsbegrenzer voldeed perfect aan hun behoeften, wat de veelzijdigheid en brede toepasbaarheid van ons standaard productassortiment aantoont.”
Balgkoppelingen: BK en MK
Twee series koppelingen die VARIODRIVE ook regelmatig selecteert voor onze klanten zijn de MK en BK koppelingen. Met de ‘M’ als afkorting van Miniatuur en de ‘B’ simpelweg voor Balg, is het waarschijnlijk niet moeilijk om het verschil tussen de twee te bepalen. Beide zijn balgkoppelingen, maar elk wordt in heel verschillende toepassingen gebruikt. De MK heeft een bereik van 0,05 Nm tot 10 Nm, terwijl de BK varieert van 2 tot 10.000 Nm, waardoor de eerste meer geschikt is voor toepassingen zoals encoders of kleine stappenmotoren, terwijl de laatste vaak wordt toegepast in automatisering, drukkerijen of de textielindustrie. Beide zijn uiteraard spelingsvrij, wat zeer gunstig is voor precisietoepassingen en over het algemeen de efficiëntie, nauwkeurigheid en levensduur van een systeem verbetert.
R+W Sensor technologie: intelligente koppeling
Om de overgang naar Industrie 4.0 te faciliteren, produceert R+W nu ook slimme koppelingen die kunnen worden geïntegreerd in bestaande toepassingen en in staat zijn om zeer relevante gegevens te meten en weer te geven:
“Preventief onderhoud is een grote belofte van Industrie 4.0, en een belofte waar onze technologie klaar voor is. We breiden ons portfolio uit met producten die klanten waarschuwen wanneer er bijvoorbeeld trillingen zijn die duiden op een lager dat verslijt of wanneer er vuil in de versnellingsbak zit. Het stelt ons in staat om problemen in de aandrijflijn proactief te identificeren en onderdelen vooraf te vervangen om storingen of significante stilstand te voorkomen.
Het zijn innovaties zoals deze waar onze 15-koppige R&D- en engineeringafdeling zich op richt om ervoor te zorgen dat R+W de komende jaren de toonaangevende fabrikant van hoogwaardige koppelingen blijft.”
Bij VARIODRIVE zijn we er trots op R+W te vertegenwoordigen en hun (vaak op maat gemaakte) producten te gebruiken in de oplossingen die we aan onze klanten presenteren. De SK, MK en BK series koppelingen zijn de series die we het meest selecteren, maar het bedrijf biedt een compleet assortiment opties voor elke denkbare toepassing. Wilt u meer weten over onze diensten of heeft u een specifieke vraag in gedachten? Aarzel niet om contact op te nemen via sales@variodrive.nl of bel 0186-636 280.